Veri Analitiği İle Rekabette Öne Geçenler

Günümüz iş dünyasında en büyük şirketlere veri hükmediyor. Veri analitiği sayesinde işletmeler rakiplerine karşı, hizmetlerinde veya ürünlerinde hangi alanlarda iyileştirmeler yapmalarını gerektiğini tespit ediyorlar. Veri kullanımı, şirketlerin daha iyi pazarlama stratejileri geliştirmesine, tedarikte verimliliğin artmasına ve sektördeki rakiplerden farklılaşmaya yardımcı olur.

Şu anda dünya genelinde çeşitli kuruluşlarda kullanılan farklı veri analizi uygulamalarından bazıları şunlardır:

  • Güvenlik

Veri analitiği uygulamaları, spesifik olarak tahmine dayalı analiz de belirli alanlarda suç oranlarının düşürülmesine yardımcı oluyor. Los Angeles ve Chicago gibi birkaç büyük şehirde, suç oranlarının artabileceği belirli alanlarda güvenliği artırmak için tarihi ve coğrafi veriler kullanılıyor. Böylece veri analitiği uygulamaları kullanılarak bu alanlarda suç oranları düşürülüyor.

  • Ulaşım

Veri analitiği, ulaşım problemlerini çözmek için kullanılabilir. Özellikle çok sayıda insanı belirli bir alana taşımanız gereken durumlarda kullanılabilir. Bu veri analitiği tekniği, birkaç yıl önce Londra Olimpiyatları’nda uygulandı. Bu etkinlik için yaklaşık 18 milyon yolculuk yapılması gerekiyordu. Londra toplu taşıma birimi, benzer olaylardan gelen verileri kullandı. Veriler üzerinden seyahat edecek kişi sayısını tahmin etti ve sorunsuz bir ulaşım sağladı.

  • Risk algılama

İlk veri analizi uygulamalarından biri de risk analizidir. Birçok kuruluş müşterilerinden alacaklarını tahsilat etmekte sorun yaşıyor ve buna çözüm arıyorlardı. Ellerinde var olan müşteri verisini analiz ettiler. Böylece müşterinin temerrüde düşme olasılığını anlamak için son ödemeleri, ödeme şekilleri (nakit, vadeli) gibi ilgili bilgileri analiz ettiler. Veri analitiği uygulamaları, risklerin ve dolandırıcılığın azalmasını sağladı.

  • Risk Yönetimi

Risk yönetimi, sigorta dünyasında önemli bir unsurdur. Sigortalarken ortaya çıkan risk, aktüeryal veriler, sağlık ve hasar verileri gibi çeşitli verilere dayanır ve bunların analizi, sigorta şirketlerinin bir risk oranı hesaplamasına yardımcı olur. Bu risk oranı üzerinden bir ücretlendirme ve ödeme planı çıkarırlar.

  • Lojistik

DHL ve FedEx gibi birçok üst düzey lojistik şirketi, toplanan verileri incelemek ve verimliliklerini artırmak için veri analizini kullanıyor. Şirketler, veri analizi uygulamalarını kullanarak en iyi ve hızlı nakliye rotalarını, teslimat süresini ve en uygun maliyetli nakliye yöntemlerine ulaşıyorlar. GPS (Küresel Konumlama Sistemi)’ten veri toplamak, lojistik sektöründe kullanılan veri analizinde büyük bir avantaj sağlıyor.

  • Şehir Planlanması

Veri analizini kullanmak, şehirdeki erişilebilirliği iyileştirmeye ve aşırı yüklemeyi en aza indirmeye yardımcı olacaktır. Örneğin uygun olmayan bir noktaya bina inşa etmek, mahalle sakinlerine veya bölgedeki trafiğe zarar verebileceğinden şehir planlamasının en doğru şekilde yapılması gerekir. Veri analitiği ve modellemeyi kullanarak, bir binanın belirli bir duruma yerleştirilmesinin sonucunu tahmin etmek ve dolayısıyla buna göre plan yapmak kolay olacaktır.

  • Sağlık

Pek çok hastane, modern sağlık hizmetlerinin getirdiği, karmaşık makinelerin, ilaçların kullanımını içeren maliyet baskılarıyla baş ediyor. Ancak artık veri analitiği uygulamalarının yardımıyla sağlık kuruluşları, hastaların tedavisini, hasta akışını ve ayrıca ekipmanların hastanelerde nasıl kullanıldığını takip edebiliyor. 

  • Turizm ve Seyahat

Birçok turizm işletmesi ve seyahat acentesi sosyal medya kullanan müşterilerin istek ve tercihlerini gösteren ve seyahat edenlerin satın alma deneyimini optimize etmeye yardımcı olan verileri kullanıyor. Ayrıca, veri analitiği uygulamaları turizm şirketlerinin kendi paketlerini özelleştirmelerine ve verilerle daha kişiselleştirilmiş seyahat önerileri sunmalarına yardımcı oluyor.

  • Enerji Yönetimi

Enerji yönetimi ile ilgilenen birçok firma, akıllı şebeke yönetimi, enerji optimizasyonu, enerji dağıtımı ve diğer hizmet tabanlı şirketler için akıllı bina gibi alanlarda onlara yardımcı olmak için veri analitiği uygulamalarını kullanıyor. 

  •  İnternet Arama Motorları

İnternette arama motorlarında arama yaptığınızda, şirketin kullandığı birçok veri analizi uygulamasından birini kullanırsınız. Google, Bing, Yahoo, Yandex ve çoğu arama motoru veri analizi yapar. Bu arama motorları, bir arama sorgusuna en iyi sonucu sunmak için farklı algoritmalar kullanır ve bunu birkaç milisaniye içinde yaparlar. Google, kullanıcılarına en doğru sonucu sunmak için her gün yaklaşık 20 petabayt veri işliyor.

  • Dijital reklam

Veri analizi, dijital reklamcılıkta da devrim yarattı. Günümüzde reklam kaynaklarının çoğu veri algoritmalarını kullanarak veri analizi yapıyor. Dijital reklamların geleneksel reklamcılık tekniklerine göre daha etkili olmasının nedenlerinden biri de budur. Günümüzde dijital reklamcılık, kullanıcının geçmiş davranışlarının analizine odaklanır. Hedef kitlenin beklenti ve tüketim alışkanlıklarına dair verileri kullanarak kişiselleştirilmiş reklamlar sunar. 

  • İletişim, Medya ve Eğlence

Bu sektördeki kuruluşlar, ayrıntılı hedef kitle profilleri oluşturmak için müşteri verilerini ve davranış verilerini eş zamanlı olarak analiz ederler. Örneğin Spotify, dünya çapındaki 100 milyonlarca kullanıcısından veri toplamak için veri analizi yapar ve ardından analiz edilen verileri kullanarak bireysel kullanıcılara müzik önerileri sunar. Youtube’ın kullanıcılarına öneri olarak sunduğu videolar yine aynı şekilde veri analizine dayanır.

  • Eğitim

Eğitimde veri analitiği uygulamaları, öğretmenin performansı, öğrencilerin başarı durumu, öğrenci sayıları, ders konuları, öğrenci demografisi, öğrenci istekleri, davranışsal sınıflandırma ve diğer birçok değişkene göre adapte edilebilir ve ölçülebilir.

  • Kamu

Kamu sektöründe en büyük zorluklar, verinin farklı devlet daireleri ve onlara bağlı kuruluşlar arasındaki entegrasyonun sağlanmasıdır. Vatandaşların ikamet, nüfus, sağlık, eğitim, emeklilik, sigorta, seyahat/ulaşım, vergi, kredi gibi finansal bilgiler ile siyasi parti üyelikleri, adli sicilleri veri olarak kullanılır.  Kamu güvenliğini sağlamak, kamu sağlığını korumak, refahını artırmak, eğitim olanaklarını ve istihdamı artırmak için kamuda veri analizi önemlidir. 

Veri analitiği uygulamaları, dünyanın hemen hemen her sektöründe kullanılıyor. Verileri anlamak ve analiz etmek, genel iş verimliliğimizi büyük ölçüde artırmaya, maliyetleri ise oldukça azaltmaya yardımcı olur. Bununla birlikte, verilerin yanlış veya verimsiz kullanımı yanlış sonuçlara; hiç kullanılmaması durumu ise üretkenliğin, verimliliğin düşmesine neden olabilir.

Bu nedenle, veri bilimcilerin verileri verimli bir şekilde nasıl kullanacaklarını bilmeleri ve doğru veri analitiği uygulamalarıyla kullanmaları önemlidir. Doğru şekilde kullanılırsa, veri analitiğinin toplumumuz ve dünyamız üzerinde büyük ölçüde olumlu bir etki yaratabileceği açıktır.